Projekt Q22 – mänskliga rättigheter inför fotbolls-VM i Qatar 2022

Projekt Q22 logo

2010 röstades Qatar överraskande fram som värd för FIFA World Cup 2022. Redan från början misstänktes mutor ligga bakom och senare framkom bevis för att så var fallet. Utöver korruption, och de mycket speciella sportsliga förutsättningarna, fanns stora frågetecken gällande mänskliga rättigheter och arbetarrätt. Av de 2,6 miljoner människor som bor i Qatar är nämligen cirka två miljoner av dem gästarbetare, främst från Sydasien. Många jobbar lågavlönat och under mycket tuffa förhållanden. Redan efter några års byggen av infrastruktur och arenor larmade fackorganisationer och människorättsorganisationer om att tusentals arbetare dött som följd av bristande skydd i arbetet. Bland annat har många avlidit på grund av att de tvingats arbeta i de extremt höga temperaturerna under dygnets varmaste timmar (medeltemperaturen dagtid ligger omkring 40 grader under sommarmånaderna och kan gå uppemot 50 grader).

Sedan Qatar tilldelades VM har larmrapporter och vittnesmål sporadiskt hittat till de stora mainstreammedierna, men sällan mer än så. Projekt Q22 har därför som syfte att kontinuerligt samla och sprida befintlig information om situationen för gästarbetarna i Qatar – i synnerhet om förutsättningarna för förberedelserna och genomförandet av fotbolls-VM 2022, samt FIFA:s och medlemsförbundens förhållande till vad som sker i landet. Huvudkanalen för Projekt Q22 är hemsidan, men även Facebook, Twitter och Instagram uppdateras med länkar till olika former av artiklar, reportage och rapporter från nyhetsmedia och olika organisationer.

Tack vare bidrag från Scouternas Utbildningsfond har hemsidan kunnat finansieras och donationer tas fortfarande emot via PayPal för att fortsätta hålla sidan levande. Planen är att fortsätta bevakningen minst fram till VM, med förhoppning om att även kunna följa upp situationen efter mästerskapets slut.