Introduktion
Impact Jobs har funnits som företag sedan mars 2020 och är Sveriges nya community för människor som har bestämt sig för en hållbar karriär med positiv samhällspåverkan. Här kan man hitta meningsfulla jobb med en stark hållbarhetsprofil samt annan inspiration i form av blogg, podd och events. Företaget drivs som aktiebolag av grundaren som verkar som VD.

Målgrupper
Målgrupperna är arbetssökande som vill skapa en hållbar karriär med samhällsnytta samt företag som letar efter syftesdrivna människor som vill bidra till en hållbar värld genom sitt arbete. Syftet är att dessa båda ska kunna matchas för att uppnå en win-win situation.

1. De arbetssökande ska få tips på hållbara jobb och intressanta events inom området. De ska även få inspiration och ökad kunskap via podd, blogg, webbinarier och personlig coachning. De ska bli stärkta i sitt jobbsökande och få möjlighet att nätverka med andra i samma situation.
2. Företagen positionerar sig som en hållbar och attraktiv arbetsgivare på webbplatsen. Det innebär dels att de vill bidra med samhällsnytta och dels att de tar sitt sociala ansvar i arbetsmiljön för ett hållbart arbetsliv. Impactföretagen ökar snabbt i antal och Impact Jobs community är en guldgruva för att hitta arbetskraften de letar efter.

Affärsidé
Impact Jobs jobbar diversifierat med arbetssökande som målgrupp.
1. Publicering av jobbannonser i olika branscher med den gemensamma nämnaren att det bakomliggande företaget kan erbjuda ett hållbart arbetsliv med samhällsnytta.
2. Inspiration om hållbara företag och hållbar livsstil via webbinarium, podd och blogg. Publicering av event i en eventkalender som är ett samarbete med Supermiljöbloggen. Eventen speglas på båda hemsidorna.
3. Personlig coaching som skräddarsys för att stärkas i rollen som jobbsökande samt ett digitalt grupprogram, Impact Booster, med syfte att skapa förutsättningar för yrkesverksamma och jobbsökanden att skapa sig en karriär med samhällsnytta.

Mitt projekt bestod av två huvuduppdrag:
1. Verksamhetsutveckling. Analysera verksamheten utifrån mitt perspektiv och ge förslag på områden eller nischade områden där företaget kan etablera sig för att tjäna pengar. Det kan röra sig om helt nya förslag eller förändringar i befintlig verksamhet.

2. Avlastning. Avlasta administrativt främst genom att ta över publiceringen av jobbannonser och redaktionellt genom att ta över arbetet med bloggen och publicering i sociala medier, Facebook, LinkedIn och Instagram. Syftet är att frigöra tid för VD att fokusera på verksamhetsutveckling och testa nya affärsmöjligheter och prismodeller.

Övrigt som jag har bidragit med
– Se över och förbättra texter på hemsidan.
– Kommentera, svara, nominera, rekommendera och länka till inflytelserika personer och organisationer inom olika aspekter av hållbarhet på sociala medier.
– Ge feedback på texter för utskick.
– Bjuda in följare på Facebook till att gå med i de olika Facebook-grupperna.
– Sammanställa en lista med kontaktuppgifter till utbildningsansvariga inom främst hållbarhet, hälsa och välmående på folkhögskolor, där Kristina kan sälja in sig som gästföreläsare.
– Tipsa om Heja Livet som kanal för att sälja in Impact Booster.
– Tipsa om läsning, böcker och länkar, inom Impact Jobs befintliga eller potentiella verksamhetsområde.
– Deltagande i Clubhouse-diskussioner arrangerade av Impact Jobs och Oak’s Mind tillsammans.

Sammantaget behöver Impact Jobs en nystart och lite flyt för att hålla motivationen uppe. Hur godhjärtad och syftesdriven man än är så krävs det en hållbar inkomst för att man orka fortsätta med företagandet. Jag är fortfarande övertygad om att det finns stor potential i affärsidén och att den ligger helt rätt i tiden. Med den kraftigt ökande trenden av följare på sociala medier så är frågan inte om utan när den så kallade ketchupeffekten slår till. Jag önskar Impact Jobs all framgång i framtiden och är gärna med på resan!