Vilken påverkan har alkohol på människors hälsa och levnadsstandard (fattigdom)?

Vid många middagar och festmåltider serveras det alkohol i Sverige samt tonåringar dricker sprit när de vill festa eller fira, t ex nu vid skolavslutningar. Som ett helt vanligt beteende i Sverige undrar man vilken effekt alkohol har både i Sverige och utlandet. Är det emot de globala målen och hållbarhet att konsumera alkohol?

Hur påverkar alkohol samhället

Enligt systembolagets siffror kostar alkohol samhället runt 103 miljarder kronor varje år. Denna siffra inkluderar vård och behandling, produktionsbortfall, brottslighet och livskvalitet. “Förutom de direkta effekterna på den som dricker påverkas också personer i närheten negativt av andra personers drickande. Runt två miljoner svenskar, en av fem, beräknas ha en närstående som dricker för mycket vilket påverkar deras livskvalitet negativt (Systembolaget)”. Om man jämför med inkomsterna från alkohol blir kostnaderna fortfarande mycket högre samt man skulle kunna lägga de pengarna på annat nöje, t ex restaurang eller bio besök.

Hur påverkar alkohol hälsan

Det organet som påverkas mest av alkohol förutom hjärnan är levern. Det finns tre sjukdomar som man kan få till följd av alkoholkonsumtion: fettlever, hepatit och skrumplever. Dessa förekommer inte enbart i människor som dricker mycket men även bland människor som dricker måttliga mängder. Dessa är allvarliga sjukdomar och kan undvikas genom att inte dricka alkohol. Över 40 olika sjukdomar kan knytas till alkoholkonsumtion (Folkhälsoguiden). Människor känner väl till att alkohol är en drog men fortsätter ändå att dricker med många konsekvenser. Enligt forskning är “alkohol nu den sjunde största riskfaktorn för den globala sjukdomsbördan, och svarar för 4,2 procent av sjukdomsbördan mätt med DALYs och 3,7 procent av alla dödsfall. I Sverige är alkohol den sjätte största riskfaktorn, och svarar för 5,1 procent av sjukdomsbördan och över 5 000 dödsfall (Folkhälsoguiden)”.

Hur  påverkar alkohol hjärnan

Hjärnan påverkas på många sätt av alkohol särskilt med stora mängder vid enstaka tillfällen, t ex vid midsommarfirande eller studentfirande. Alkohol påverkar många delar i hjärnan och inte bara en del och kan leda till depression, ångest, beroende och andra skador. “Den påverkar bland annat belöningssystem, minne, motorik, balans, smärta, känslor, vakenhet, lugn och eufori. Den tar sig in överallt i kroppen, i varje cell. Det är därför alkoholen kallas för en ”smutsig drog”(Systembolaget)”. Tyvärr ser de flesta alkohol som något roligt och inte som en drog som skadar hjärnan.

Hur påverkar alkohol fattigdom

I många utvecklingsländer finns inte regler mot alkoholreklam. Där är det fritt fram för alkoholföretag att komma in med sina produkter och tjäna pengar i redan fattiga område vilket bidrar till en ännu större fattigdom. I tidningen Omvärlden läser man att “Länderna i Syd är högintressanta marknader för alkoholindustrin. Eftersom marknaden i vår del av världen är mer eller mindre mättad, satsas enorma summor i marknadsföring, uppköp och lobbying för att nå det alkoholindustrin kallar för ”emerging markets”. När en stor del av familjens inkomst går till alkoholen ökar då riskbeteende som kan också påverka spridningen av tuberkulos och HIV samt ökat våldsbeteende. I flera utvecklingsländer har alkoholföretag köpt upp odlingsbar mark som nu används tillsammans med stora mängder vatten för alkohol produktion. Istället hade man kunnat använda marken till att odla mat och använda vatten till att dricka eller odla med.

Eftersom forskare vet med säkerhet att alkoholkonsumtion kostar samhället och skadar

Människors hälsa borde det vara en självklarhet att flera människor slutar att dricka

alkohol eller minskar betydligt  sitt intag. Samtidigt måste vi värna om de länder som

utnyttjas av  alkohol företagen vilket i sin tur medverkar till fattigdom. Detta är något